Eper fagyi, eper torta, eper-eper hű de finom…

Eper fagyi, eper torta, eper-eper hű de finom…

Lassan megjelenik a piacok standjain a hazai eper, az otthoni kiskertekben is piroslanak már a kis bogyók, ez pedig visszavonhatatlanul jelzi a nyár közeledtét, még ha az időjáráson ezt nem is érezzük.  Ezért is imádjuk annyira az epret, és ezért is sajnáljuk az emberiség azon kevesebb mint 0,5%-át akik allergiásak erre a fantasztikus gyümölcsre. De nemcsak finomsága, hanem rengeteg értéke miatt is érdemes minél gyakrabban fogyasztani belőle.

  1. Antioxidánsok forrása:images (1)
    Az eper élénkpiros színe is árulkodik gazdag antioxidáns és flavonoid tartalmáról. Ezek hozzájárulnak a sejtöregedés lassításához, a szabadgyökök elleni küzdelemhez.
  2. Megfázás és influenza ellen:
    Bár sokan legyintünk a nyári megfázásra, de igenis könnyű ezt ilyenkor is elkapni. Egy csészényi eper a napi ajánlott C-vitamin mennyiség 141%-át tartalmazza. Kell ennél finomabb módja a C-vitamin bevitelnek?
  3. Szív egészsége:
    Kutatások kimutatták, hogy a C-vitamin a szívünk működésére is jótékony hatással van. Segít csökkenteni a szabadgyökök okozta károsodásokat. Még egy indok, hogy gyakrabban gondoljunk az eper fogyasztására.
  4. Ideális testsúly:
    Még egy ilyen finom fogyókúrás ételt nehezen találnánk. Az eper nem tartalmaz zsírt és koleszterint, így kiváló nass lehet a fogyókúrás időszakban, de akár salátáinkat is gazdagíthatjuk vele, akár édes, akár sós ízekre vágyunk. Kifejezetten alacsony kalóriatartalma szintén hozzájárul a napi kalóriaterhelés csökkentéséhez.
  5. Szemeink egészsége:
    A szem gyengeségét az alapvető vitaminok és ásványi anyagok hiánya okozza. Az eper C-vitamin- és antioxidáns tartalma többek között segít csökkenteni a szürke hályog kialakulásának kockázatát is, valamint az éjszakai vakság és a makula degeneráció tüneteit.
  6. Ráncok ellen:
    Az eperben található rengeteg C-vitamin segíti a kollagéntermelést, így segít csökkenteni az öregedés látható jeleit. A kollagén segít megtartani a bőr rugalmasságát, tónusát így bőrünk fiatalabb, üdébb, egészségesebb lehet.
  7. Koleszterinszint csökkentést:
    Az egészségünk érdekében az egyik legfontosabb teendő, hogy megtaláljuk az egyensúlyt az LDL (rossz) és a HDL (jó) koleszterinszint között. Ereink állapotának javításához az LDL-koleszterinszint csökkentése kiemelkedően fontos. Az eper rostokat, ellágsavat és rengeteg antioxidánst tartalmaz, melyek jelentősen csökkentik a szervezet LDL-koleszterin szintjét.
  8. Gyulladáscsökkentés:
    Gyulladások a szervezetünkben különböző formákban jelentkezhetnek. Az eperben található antioxidánsok, a kálium és a magnézium segít csökkenteni a szervezetben a gyulladásokat, és visszaállítani a folyadék-háztartás egyensúlyát.
  9. Vérnyomás csökkentése:
    A magas vérnyomás egyik okozója a nem megfelelő táplálkozás, a stressz és a felesleges nátriumbevitel, melyek mind javíthatók az eper fogyasztásával. Az eperben található rostok valamint alacsony nátriumtartalom, rengeteg vitamin és ásványi anyag segítik csökkenteni a vérnyomást, megnyugtatják az idegeket és segítenek megelőzni a szív- és érrendszer egyéb károsodásait.
  10. Emésztés serkentés:
    Egy csésze eper a napi ajánlott rostmennyiség 11%-át képes fedezni, ami hozzájárul az emésztőrendszer megfelelő működéséhez. Rendszeres fogyasztásával megakadályozhatjuk a méreganyagok felhalmozódását a szervezetben valamint segít megőrizni vércukorszintünk egyensúlyát.
  11. Születési rendellenességek:
    Magas foláttartalma miatt, az eper segít megelőzni a születési rendellenességeket, valamint elősegíti a megfelelő gerinc- és agy növekedést. Az eper a folsavnak is kiváló forrása, ami az egyik legjobb terhességi vitamin, valamint segít kordában tartani a megnövekedett étvágyat is.
  12. Csontok egészsége:
    Mangán és kalcium tartalma segíti a törött csontok regenerálódását. Magnéziumtartalma pedig a kalciumfelszívódás jótékony támogatója.
  13. Egészségesebb haj:
    Az eper fogyasztása bizonyítottan hozzájárul a haj egészségének javulásához, mivel B-komplex vitamint tartalmaz, valamint rezet és erős antioxidánsokat. Így ösztönzi a hajhagymákat és a hosszabb és erősebb haj növekedését.

+ 1 recept

Zabkása epres sajttorta ízzel és éjszakai pihentetéssel

Miért is ne ehetnénk édességet reggelire. Nemcsak az eper, de a tejtermékek és a zabpehely áldásos hatását is élvezhetjük ebben a gyorsan elkészülő finomságban. És reggel csak ki kell venni a hűtőből és elkanalazni. Akár a munkahelyünkre is magunkkal vihetjük, ha egy kis egészséges nassolnivalóra vágyunk.

Hozzávalók:strawberry-cheesecake-overnight-oats

  • 1 csésze zabpehely – mi az egész szemeset jobban szeretjük, de ez ízlés dolga.
  • 1 csésze aprított eper
  • 1 evőkanál chia mag
  • csipet só
  • 3/4 csésze cukrozatlan mandulatej – de akár sima tejjel is elkészíthető
  • 1/2 csésze natúr görög joghurt
  • 1 evőkanál méz
  • 1 teáskanál vanília kivonat
  • néhány szem graham keksz
  • kevés eperlekvár

Elkészítés:

Az epret, a tejet és a joghurtot tegyük egy robotgépbe és dolgozzuk össze addig, amíg a gyümölcs pürévé válik.

Tegyük át egy nagyobb tálba és adjuk hozzá a keksz és a lekvár kivételével a többi hozzávalót. Keverjük össze alaposan, majd fedjük le és tegyük a hűtőbe legalább két órára, de akár egy éjszakára is.

Reggel csak vegyük ki a hűtőből, adagoljuk tálkákba, vagy csinos kis befőttes üvegekbe. A tetejét szórjuk meg morzsolt keksszel és néhány kanál lekvárral ízesítsük.

Érdekességek Kiemelt